Jurnaliști în devenire, zi practică la Mărăcineni

Marți, 15 octombrie, specialiști în agricultură de la Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România (AIPROM) și Institutul de Cercetare și Dezvoltare pentru Pomicultură - Mărăcineni, Argeș au stat față în față cu viitori specialiști în comunicare, actuali studenți ai Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea din București, în cadrul evenimentului „Comunicarea de criză în protecția plantelor”. Scopul acestei întâlniri? Învățarea reciprocă. 


Nu este un lucru necunoscut acela că toate industriile se pot confrunta, la un moment dat, cu variate situații de criză. În astfel de momente, specialiștii în domeniu trebuie să gestioneze situația cu profesionalism și să furnizeze oamenilor de media informații relevante, pe care să le transpună „pe limba lor”. Asta am făcut și noi la Mărăcineni, unde un grup de 17 studenți ai Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, un doctorand și doamna profesoară univ. dr. Camelia Mihaela Cmeciu ne-au ajutat să organizăm o frumoasă sesiune teoretică și practică, plecând de la importanța unei bune gestionări a comunicării de criză.

Ziua de lucru a început cu o sesiune teoretică în natură. I-am întâmpinat pe musafiri în decorul însorit al livezilor de mere, unde le-am povestit despre AIPROM, despre Centrul de Excelență de la Mărăcineni și despre importanța produselor de protecția plantelor. Carmen Botez - director executiv AIPROM, Andrei Măruțescu - director de comunicare la Syngenta și Cătălin Viziru - Key Account Manager la FMC au explicat studenților că plantele au nevoie de medicamente în aceeași măsura în care și oamenii au nevoie de ele, că industria noastră încearcă să pună pe masa fiecăruia dintre noi doar produse sănătoase și sigure de consum și că, fără doar și poate, grija pe care o purtăm față de mediu este transpusă în numeroase proiecte în derulare precum Inițiativa de Utilizare în Siguranță a Produselor de Protecția Plantelor (SUI), Sistemul de Colectare a ambalajelor de pesticide - SCAPA sau Instruirea operatorilor pentru protejarea cursurilor de apă - TOPPS.

Sesiunea teoretica s-a mutat apoi în incinta institutului, unde doamna profesoară Camelia Cmeciu a ținut o scurtă prelegere pe tema strategiilor de răspuns la situații de criză, alături de doctorandul Ioan Miclea. Atât studenții, cât și cei din industria pesticidelor au aflat care sunt modalitățile prin care pot răspunde în fața unei situații de criză, au aflat care sunt atribuțiile unui bun purtător de cuvânt și au discutat pe baza unor exemple și situații de criză din industria alimentară foarte bine alese și documentate de doamna profesoară și doctorand.

În urma acestei sesiuni teoretice, în care studenții au aflat mai multe despre industria de protecție a plantelor și specialiștii în agricultură mai multe despre comunicarea de criză, am trecut la partea practică a acestei întâlniri: simularea unei conferințe de presă. Specialiștii în agricultură s-au organizat sub forma unei celule de criză, s-au pus de acord cu privire la o potențială situație de criză și au prezentat în fața studenților faptele așa cum s-ar fi putut întâmpla. La rândul lor, studenții au intrat în rolul unor jurnaliști profesioniști, au pus întrebări relevante și au încercat să scoată de la purtătorii de cuvânt toate informațiile de care ar fi avut nevoie pentru redactarea unei știri.

Deznodământul? O lecție importantă atât pentru cei care încă se află pe băncile școlii, cât și pentru cei care lucrează în industria de protecția plantelor. În urma acestui eveniment, am întrebat-o pe doamna profesoară Camelia Cmeciu cum a văzut ea acest eveniment și care consideră că este rolul unei bune comunicări în ceea ce privește industria noastră. Răspunsul dumneaei îl puteți citi pe-ndelete mai jos:

Workshop-ul „Comunicarea de criză în protecția plantelor”, organizat de AIPROM, ICDP și diARK Marketing a stat sub semnul unei învățări reciproce. Împreună cu studenții de la FJSC, am descoperit ce se ascunde în spatele industriei de protecție a plantelor, un domeniu adesea blamat în presă, dar care încearcă prin proiecte sustenabile să responsabilizeze fermierii din România asupra necesității respectării unor norme europene și naționale. Împreună cu reprezentanți ai industriei de protecție a plantelor, am descoperit că există deja un prim pas făcut în comunicarea de risc prin aceste proiecte în derulare (Cu sau fără pesticide sau SCAPA).

Comunicare de criză va rămâne mereu o componentă esențială în acest domeniu, unde siguranța cetățenilor este primordială. Pornind de la studii de caz din arii conexe, am identificat împreună cu studenții FJSC, reprezentanții AIPROM și ICDP bunele practici și greșelile din diverse strategii de răspuns la criză utilizate de diferiți actori organizaționali. Simularea unei conferințe de presă pentru o situație specifică a fost o oportunitate excelentă de a determina posibilele întrebări din partea jurnaliștilor (rolurile fiind „jucate” de studenți) și de a identifica cele mai adecvate răspunsuri din partea actorilor organizaționali implicați în criză (rolurile fiind „jucate” de reprezentanții AIPROM).

Finalitatea acestei învățări reciproce s-a dorit a fi conștientizarea unor aspecte esențiale în comunicarea de risc și criză: gândirea proactivă, realizarea unui plan de management al crizei și importanța unei colaborări cu organizații și experți, care pot deveni surse credibile. Nu în ultimul rând, am rămas impresionați de locația ICDP, Mărăcineni, Argeș, un loc superb gestionat de un management profesionist care demonstrează că implicarea și pasiunea pot menține vie tradiția.

Mulțumim tuturor pentru această experiență profesională!

Mulțumim și noi, la rândul nostru, tuturor celor care au participat pentru implicarea și profesionalismul de care au dat dovadă! 

Contact

Carmen Botez

Director Executiv

carmen.botez@aiprom.ro


+40 21 231 95 64

Ai putea fi interesat si de

Cu sau fara pesticide

Mai multe detalii

Proiectele noastre

Mai multe detalii

Despre AIPROM


Asociația Industriei de Protecția Plantelor din România, AIPROM, a fost înființată în 2002 și reprezintă companiile care dezvoltă, formulează și reambalează produse pentru protecția plantelor. AIPROM reprezintă aproximativ 80% din piața de produse de protecția plantelor din România.

Totodată, AIPROM este membră a Asociației Europene de Protecția Culturilor - ECPA. Inițiativa „Time to change - Este timpul schimbării!" reflectă ambiția industriei de a oferi soluții durabile la provocările agricole contemporane.

Mai multe detalii